8 Health Benefits
of Drinking Wine
Every year, there is a flurry of headlines about the
health benefits of wine. But can drinking wine really make a difference?
Here, the news—very good news, indeed—from the latest studies.
Note: The health benefits come from moderate wine consumption, defined
by the American Heart Association as one to two four-ounce glasses a
day.
By Christine Quinlan
The Benefit: Promotes Longevity
The Evidence: Wine drinkers have a 34 percent lower mortality rate than
beer or spirits drinkers. Source: a Finnish study of 2,468 men over
a 29-year period, published in the Journals of Gerontology, 2007.
The Benefit: Reduces Heart-Attack Risk
The Evidence: Moderate drinkers suffering from high blood pressure are
30 percent less likely to have a heart attack than nondrinkers. Source:
a 16-year Harvard School of Public Health study of 11,711 men, published
in the Annals of Internal Medicine, 2007.
The Benefit: Lowers Risk of Heart Disease
The Evidence: Red-wine tannins contain procyanidins, which protect against
heart disease. Wines from Sardinia and southwest France have more procyanidins
than other wines. Source: a study at Queen Mary University in London,
published in Nature, 2006.
The Benefit: Reduces Risk of Type 2 Diabetes
The Evidence: Moderate drinkers have 30 percent less risk than nondrinkers
of developing type 2 diabetes. Source: research on 369,862 individuals
studied over an average of 12 years each, at Amsterdam's VU University
Medical Center, published in Diabetes Care, 2005.
The Benefit: Lowers Risk of Stroke
The Evidence: The possibility of suffering a blood clot–related
stroke drops by about 50 percent in people who consume moderate amounts
of alcohol. Source: a Columbia University study of 3,176 individuals
over an eight-year period, published in Stroke, 2006.
The Benefit: Cuts Risk of Cataracts
The Evidence: Moderate drinkers are 32 percent less likely to get cataracts
than nondrinkers; those who consume wine are 43 percent less likely
to develop cataracts than those drinking mainly beer. Source: a study
of 1,379 individuals in Iceland, published in Nature, 2003.
The Benefit: Cuts Risk of Colon Cancer
The Evidence: Moderate consumption of wine (especially red) cuts the
risk of colon cancer by 45 percent. Source: a Stony Brook University
study of 2,291 individuals over a four-year period, published in the
American Journal of Gastroenterology, 2005.
The Benefit: Slows Brain Decline
The Evidence: Brain function declines at a markedly faster rate in nondrinkers
than in moderate drinkers. Source: a Columbia University study of 1,416
people, published in Neuroepidemiology, 2006.